طراحان اطلاعات و ارتباطات تارادیس
(با مسئولیت محدود)

021-88852556
021-88443943

برای دریافت مشاوره رایگان و یا سفارش محصولات و خدمات، با ما تماس بگیرید.

مفهوم داشبوردهای کسب و کار از کجا آمده است؟ (Business Dashboards)

;
<p> تا بحال با خود فکر کرده اید که خلبانها چطور می توانند آن سازه پیچیده و با عظمت را هدایت کنند؟ همه بخوبی می دانیم هواپیماها از پیچیده ترین سازه های ساخته شده بدست بشر می باشند و سکانداران آن باید افرادی خبره، ماهر و با تجربه باشند. برای نمونه یک بوئینگ ۷۷۷ یا به زبان انگلیسیBoeing 777 را در نظر بگیرید. یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره که توسط شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ تولید می‌شود. این هواپیما ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر است.</p>

» مفهوم داشبوردهای کسب و کار از کجا آمده است؟ (Business Dashboards)

تا بحال با خود فکر کرده اید که خلبانها چطور می توانند آن سازه پیچیده و با عظمت را هدایت کنند؟ همه بخوبی می دانیم هواپیماها از پیچیده ترین سازه های ساخته شده بدست بشر می باشند و سکانداران آن باید افرادی خبره، ماهر و با تجربه باشند. برای نمونه یک بوئینگ ۷۷۷ یا به زبان انگلیسیBoeing 777 را در نظر بگیرید. یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره که توسط شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ تولید می‌شود. این هواپیما ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر است.

خوبی واضح است هدایت این هواپیما باید چالشی بزرگ برای خلبانان آن باشد. اما آیا خلبانان این هواپیماها تمامی اطلاعات و مشخصات فنی هواپیما را مدام بررسی و دنبال میکنند؟ آیا تمام جزییات آن را به دقت پیگیری می کنند؟ قطعا اینطور نیست. طراحان هواپیما داشبوردی از حیاتی ترین و کلیدی ترین اطلاعات عملکردی هواپیما (KPI) را برای خلبانان در نظر میگیرند تا خلبانان با مشاهده آنها بتوانند تصمیم هایی سریع و بجا در قبال وضعیتهای مختلف هواپیما داشته باشند.

همین رویکرد نیز در کسب و کار قابل استفاده است. نیازی به ارایه اطلاعات جزء و غیر کلیدی برای مدیران ارشد سازمان نیست. طراحان داشبوردهای سازمانی باید بدانند چه شاخصهایی را بعنوان KPI تعریف و دنبال کنند. مهمترین مزیت داشبوردهای کسب و کار این است که دیتاهای بسیار زیاد و مدلها و ارتباطات پیچیده داده های سازمانی را بصورت نمودارهای ساده و قابل فهم ارایه میکند طوری که مدیران کسب و کار با یک نگاه کلی می توانند بفهمند وضعیت کنونی کسب و کارشان چطور است؟ در کدام محصولات فروش و سود خوبی داشته اند و کدام محصولات زیان ده بوده اند؟ کدام مناطق جغرافیایی بیشترین خریدها از خدمات و محصولات ما را داشته اند و کدام مناطق سهم کمتری؟ کدام مشتریان جزو مشتریان کلیدی و وفادار ما هستند و کدام مشتریان نیستند و غیره...

منبع: تکنولوژی، مدیریت و بازایابی