طراحان اطلاعات و ارتباطات تارادیس
(با مسئولیت محدود)

021-88852556
021-88443943

برای دریافت مشاوره رایگان و یا سفارش محصولات و خدمات، با ما تماس بگیرید.

مقدمه ای بر رایانش ابری - Cloud Computing

;
<p>رایانش ابری (Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است. در واقع در اولین تفکر درباره آن باید به این نکته فکر کرد که مجموعه ای از سرورها که امکانات خود را به صورت برنامه ریزی شده در اختیار سروسها قرار میدهند تا به کاربران متصل خدمات لازم ارائه شود. حال آنکه این امر با ایجاد نرم افزار های ویژه انجام میگیرد که یک اکو سیستم نرم افزاری ایجاد و به نرم افزارهای کاربری در محیط خود سرویس میدهند.</p>

» مقدمه ای بر رایانش ابری - Cloud Computing

رایانش ابری (به انگلیسی: Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است. در واقع در اولین تفکر درباره آن باید به این نکته فکر کرد که مجموعه ای از سرورها که امکانات خود را به صورت برنامه ریزی شده در اختیار سروسها قرار میدهند تا به کاربران متصل خدمات لازم ارائه شود. حال آنکه این امر با ایجاد نرم افزار های ویژه انجام میگیرد که یک اکو سیستم نرم افزاری ایجاد و به نرم افزارهای کاربری در محیط خود سرویس میدهند. این امر باعث میشود تا با استفاده بهینه تر از امکانات و در اختیار قراردادن امکانات پر هزینه به مجموعه های بیشتر کلیات هزینه ای برای ایجاد یک بستر نرم افزاری کاهش پیدا کرده و بتوان شرایط پیاده سازی و رشد عیده های نوین و خدمات بهبود یافته را ایجاد کرد.


ابرها به شکل کلی در یکی از دو دسته‌بندی اصلی زیرساخت یا سرویس قرار می‌گیرند.


- از منظر زیر ساختی


- از منظر طبقه بندی مبتنی بر سرویس


از منظر زیرساختی، چهار دسته‌بندی متفاوت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • ابر خصوصی: ابر خصوصی به منظور استفاده‌ی یک واحد یا سازمان ایجاد شده و مختص خدمت‌رسانی به نیازهای همان واحد یا سازمان می‌ماند. البته با وجود این مساله، ابر همچنان باید در خارج از موسسه و در فضای مخصوص دیتاسنتر باقی بماند تا مفهوم ابر به آن اطلاق شود. مدیریت یک ابر خصوصی می‌تواند به شیوه‌ی داخلی (توسط واحدی که از این ابر استفاده می‌کند) یا توسط شخص یا مرکز ثالث (که ابر را برای واحد مذکور مدیریت خواهد کرد) صورت پذیرد.
  • ابر عمومی: پر واضح است که ابرهای عمومی برای استفاده‌ی عموم افراد در دسترس قرار دارند. از منظر ساختاری، تفاوت به خصوصی بجز در ارائه دسترسی به اشخاصی که امکان استفاده از این سرویس‌ها را دارند میان ابر خصوصی و عمومی وجود ندارد. یک مثال محبوب از ابر عمومی می‌تواند سرویس شناخته شده‌ی دراپ‌باکس باشد.
  • ابر آمیخته (هیبریدی): زمانی که یک ارائه کننده‌ی خدمات ابری، هم سرویس عمومی و هم خصوصی ابری را ارائه کند، آنچه با آن مواجه هستیم را ابر آمیخته نام خواهیم نهاد. چنین رخدادی برای نمونه زمانی اتفاق می‌افتد که دو ابر جدا از یکدیگر، برای اشتراک عملکردها به یکدیگر پیوسته یا زمانی که یک کمپانی بخصوص، به تکامل و گسترش سیستم‌های خود به منظور ارائه‌ی سرویس‌های جدید می‌پردازد.
  • ابر اجتماعی: زمانی که یک ابر خصوصی در میان چند واحد یا سازمان به اشتراک گذاشته شود، به یک ابر اجتماعی (کامیونیتی) تبدیل خواهد شد. اگر بخواهیم از زاویه‌ی دیگری به این گزینه بنگریم، ابر اجتماعی در حقیقت یک ابر شبه‌عمومی است که به چند سازمان یا واحد بخصوص محدود شده است.


از منظر طبقه‌بندی مبتنی بر سرویس، سه دسته‌ی کلی در حال حاضر وجود دارد :

  • زیرساخت بعنوان سرویس (IaaS): زمانی که سرویس ارائه شده توسط کلود در برگیرنده‌ی منابع پردازشی نظیر سخت‌افزار سرور، پهنای باند شبکه، یا سیستم‌های بالانس بار باشد، در چنین حالتی گفته می‌شود که این ابر ارائه کننده‌ی زیرساخت است. یک نمونه‌ی شناخته شده از این نوع، سرویس‌های وب آمازون است.
  • پلتفرم بعنوان سرویس (PaaS): هنگامی که یک ابر، به ارائه‌ی محیطی می‌پردازد که کاربران می‌توانند از آن به منظور توسعه‌ی نرم‌افزاری بهره ببرند، آنچه ارائه شده را پلتفرم می‌نامیم. چنین سرویسی برای کاربرانی که قصد دارند تنها بر روی توسعه‌ی حقیقی برنامه تمرکز کرده و مجبور نباشند بار سنگین مدیریت و پیکربندی مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم میزبان را که موجب فعالیت ابر می‌شود بر دوش بکشند بسیار مناسب است. می‌توان سرویس Force.com را نمونه‌ای از این دسته نامید.
  • نرم‌افزار بعنوان سرویس (SaaS): در این دسته که متداول‌ترین مورد محسوب می‌شود، سرویس ارائه شده توسط ابر، مبتنی بر اعطای دسترسی به کاربران عمومی به نرم‌افزارها و برنامه‌هایی است که بر روی آن ابر منزل گزیده‌اند. نمونه‌های مطرح این دسته را می‌توان با نام‌هایی نظیر جیمیل، بیس‌کمپ و نت‌فلیکس یادآور شد.


در واقع با توجه به طبقه بندی فوق متوان دید که بسیاری از خدمات و نرم افزار ها و سرویسهای فعلی میتوانند در فضای ابری ایجاد و در یک اکو سیستم عملیاتی ابری قرار گرفته و خدمات لازم را به کاربران ارائه دهند

برای مثال اگر اکو سیستمی در یک فضای ابری آماده گردد که برای موضوعاتی چون گردشگری و هتل داری و رزرو بلیط و تمامی موارد مرتبط با آن سرویسهای مناسب ارائه و خدماتی با قابلیت هماهنگ سازی و تبادل داده ای ایجاد شود میتوان با ارائه برمنامه های متنوع و ... در محیط این بستر ابری تمام سلایق را جمع و به کاربران نهایی خدمات ارزانتر و جامع تر ارائه کرد.

امروزه در سرویس‌های Amazon Web ،Apache CloudStack ،Rackspace، پلتفرم Google Cloud و OpenStack از لینوکس استفاده می‌شود، در نتیجه شناخت و کسب اطلاعات در مورد لینوکس برای بهره‌گیری کامل از ساختار Cloud امری ضروری می‌باشد.

بنابراین همانطور که اکثر کاربران تلفن‌های اندروید و Chromebook در جریان استفاده از لینوکس بر روی تجهیزات خود نیستند، کاربران IT نیز در پس‌زمینه فعالیت خود به سمت لینوکس و Cloud در حال پیشروی می‌باشند.